Czy umiesz chwalić swoje dziecko?

CZY UMIESZ CHWALIĆ SWOJE DZIECKO?

Kiedy tylko Twoje dziecko pójdzie do przedszkola, szkoły, zacznie chodzić na dodatkowe zajęcia – świat zacznie mu głośno, wyraźnie i często mówić, co robi źle. Dlatego w domu powinno jak najczęściej słyszeć co robi dobrze. Sprawdź, czy umiesz chwalić swoje dziecko i dostrzegać jego dobre strony.

1. Które przysłowie najtrafniej określa problemy dotyczące wychowywania dzieci?

a) Kto ma ule – ten ma miód, kto ma dzieci- ten ma smród.

b) Trzeba całej wioski, żeby dobrze wychować człowieka.

c) Małe dzieci – mały kłopot, duże dzieci – duży kłopot.

2. Twoja córka nastolatka na rozpoczęcie roku szkolnego w nowej szkole ubrała się

całkowicie nieodpowiednio. Jak zwrócisz jej uwagę?

a) Wyglądasz jak gwiazda filmowa! Zszokujesz wszystkich!

b) Kapelusz pierwsza klasa, kamizelka dopasowana znakomicie. Widzę, że idziesz

na wycieczkę? A o której masz rozpoczęcie roku szkolnego? Zdążysz?

c) Wybij sobie z głowy, że tak pójdziesz do szkoły!

 

3. Twoja córka z uporem odmawia wieczornego mycia zębów. Nagle, po jakieś pogadance w przedszkolu, sama sięga po szczoteczkę. Co należy powiedzieć, aby wzmocnić pozytywnie odmianę zachowania?

a) Co za genialne dziecko! Samo zrozumiało, że trzeba myć ząbki.

b) Widzę, że zmądrzałaś.....

c) Zęby aż lśnią! Uśmiechnij się, to się w nich przejrzę!

4. Wasza siedmioletnia córeczka, przysłała Wam taki list z wakacji.

Nie bardzo jest za co ja pochwalić. Co dobrego można powiedzieć dziecku i o tym, co napisało?

Kochani!

Zwendzamy shron Chitera.

Łyska znalazła łańcuszek.

10883822 całuski z shronuw Chitlera.

a) Widzę tu wielkie litery na początku i jest wykrzyknik. Słowo „łańcuszek" nie ma ani jednego błędu.

b) Po tych błędach widzę, że pisałaś samodzielnie.

c) Ten Hitler przez „ch" jest cudowny. Moje słoneczko kochane!

5. Jaka jest rola pochwał w wychowaniu?

a) Dzięki nim dziecko wie, że jest kochane.

b) Rozpieszczają dzieci.

c) To drogowskazy właściwego zachowania.

6. Twój syn uwielbia rysować. Niestety ma poważne problemy z matematyką. Co chwila podbiega do Ciebie i pokazuje kolejne rysunki. Jeden z nich przedstawia mocno zniekształconą żyrafę i wielbłąda, coś co przypomina palmę i piramidę. Co powiesz dziecku?

a) Żyrafa jest dobra, ale to? Czy to ma być wielbłąd? Trudno się domyślić.

b) Widzę garby i długą szyję. A to pewno palma i piramida. O! Są nawet orzechy kokosowe, tu, prawda?

c) Nie martw się matmą. Nie można być dobrym ze wszystkiego. Zobacz, jak ty wspaniale rysujesz! Genialny rysunek!

7. Podczas zabawy na podwórku jakiś mały chłopczyk się rozpłakał. Twój synek stanął w jego obronie i ściągnął na siebie gniew innych dzieci. Jak zareagujesz?

a) Poczekam, aż sam do mnie podejdzie i powiem: „Wszyscy się śmiali, a ty go obroniłeś. To się nazywa odwaga cywilna!"

b) Czekam, aż podejdzie sam i mówię: „Wszystko widziałam. Tylko uważaj, żebyś nie dostał za coś takiego od większych od siebie po nosie."

c) Podejdę i powiem, że on zachował się bardzo ładnie, a dzieci powinny brać z niego przykład.

8. Razem z dziadkami oglądacie występ, w tym Twojego dziecka. W przedstawieniu ma rolę trzecioplanową, gra muchomora. Po spektaklu dziadek ściska wnuka i mówi: „Byłeś najlepszy. Inne dzieci grały beznadziejnie." Jaka będzie Twoja reakcja?

a) To fakt! Byłeś najlepszy!

b) Było widać, ile pracy was wszystkich to kosztowało. Publiczność słuchała jak zaczarowana.

c) Dziadek jak zwykle przesadza. Twoją rolę mógł zagrać każdy.

9. Czy pamiętasz jakieś pochwały ze swojego dzieciństwa?

a) Pamiętam, jak wygrałem maraton, a mama bez słowa poklepała mnie po plecach.

b) Oczywiście masę.

c) Byłam chwalona, ale nie pamiętam dziś żadnej.

10. Twój syn, prawie nastolatek, zawzięcie uczy się jeździć na desce. Jednak co chwila do Ciebie przybiega i ciągle pyta, czy dobrze mu wychodzi. Jak wyjaśnisz jego zachowanie?

a) Przeszkadzanie to specjalność wszystkich dzieci.

b) Widocznie czuje się w tym skakaniu niepewnie.

c) To naturalne. Dzieci chcą być ciągle dostrzegane i chwalone.

11. Zrobiłaś dziecku trzy zdjęcia. Które włożysz do ramki i powiesisz w widocznym miejscu?

a) Dziecko poważne, w garniturku.

b) Portret radosnego, uśmiechniętego dziecka.

c) Zdjęcie zabawne, w przebraniu z baliku.

 

POLICZ PUNKTY:

NUMER PYTANIA A B C
1. 3 1 2
2. 1 2 3
3. 1 2 2
4. 2 3 1
5. 1 3 2
6. 3 2 1
7. 2 3 1
8. 1 2 3
9. 2 1 3
10. 3 2 1
11. 3 1 2

 

10 – 18 punktów: PRZESADZASZ

Nadużywasz słów, takich jak: wspaniale, genialnie, cudownie, świetnie, znakomicie. Dziecko tak przyzwyczaiło się do nich, że może uodpornić się na twoje pochwały. Nie przywiązuje do nich wagi i wręcz....czuje się nie chwalone, bo oczekuje od Ciebie konkretu – serdecznego opisu tego, co zrobiło, a nie nadmiaru zachwytu. Nie jesteś w chwaleniu wiarygodny. Za pomocą pochwały manipulujesz dzieckiem, dlatego może się Wam nie układać.

19 – 25 punktów: UMIESZ CHWALIĆ DZIECKO

Równoważysz pochwały i nagany. Te drugie umiesz powiedzieć spokojnie i tak, że nie ranią dziecka – dlatego ono je docenia. Chwalisz kiedy tylko się da, umiesz wyszukać coś dobrego w każdej sytuacji i wzmacniasz dziecko pozytywnie. Nie zachwycasz się przesadnie, ale też umiesz sprawić, że dziecko poczuje się dowartościowane. Masz dobre zdanie na temat ludzi i świata. Dlatego nie masz z życzliwością żadnych problemów.

26 – 33 punkty: Z CHWALENIEM DZIECI MASZ KŁOPOTY

Zupełnie nie umiesz chwalić swojego dziecka. Dlaczego? Żałujesz mu dobrego słowa, dosłownie boisz się wypuścić z ust pochwały. Koncentrujesz się na złych stronach rzeczywistości i tylko takie strony ciągle wyszukujesz. Boisz się pochwalić coś, co ma jakąkolwiek rysę – niesłusznie. Staraj się dostrzegać coś dobrego i mów o tym dziecku. Ono potrzebuje mądrej pochwały, żeby umiało samo dostrzec w sobie jakąś wartość. Nie bój się, że w ten sposób je rozpieścisz. Tak się nie stanie

Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Katowicach