Wycieczka klas ósmych do Warszawy

2023-04-18

W dniach 12-14.04 ósme klasy zwiedziły Warszawę.

12.04 - Warszawa dzień I
Powązki wojskowe
Zapaliliśmy znicze na grobie Alka, Rudego i Zośki, bohaterów lektury "Kamienie na szaniec". Podobnie uczyniliśmy na grobie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i jego żony, Barbary. Towarzyszył nam podniosły, patriotyczny nastrój. Zobaczyliśmy również miejsca spoczynku znanych postaci świata kultury, nauki i sportu.
Po zwiedzeniu Powązek Wojskowych przenieśliśmy się na Powązki Stare. Tutaj podziwialiśmy kunsztowną architekturę i ornamentykę zabytkowych grobowców. Zobaczyliśmy miejsce spoczynku takich postaci świata kultury, jak rodziny Fryderyka Chopina czy groby Stanisława Moniuszki, Czesława Niemena oraz Ireny Jarockiej.

Po Powązkach czas przyszedł, by przenieść się w czasy Powstania Warszawskiego, toteż udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie dzień po dniu przedstawiony został przebieg tego wydarzenia o znaczeniu światowym. Uczniowie mogli zapoznać się z realiami powstańczej rzeczywistości, losami dzieci walczących w powstaniu czy też losami cywilów. Mogły doświadczyć "wędrowania" kanałami, posłuchać muzyki czy zobaczyć filmy tego szczególnego okresu. Nie sposób opisać bogactwa informacji i wspaniałości przekazu tego miejsca, jakim jest wspomniane muzeum. Byliśmy pod wielkim wrażeniem... Pod wielkim wrażeniem byliśmy również, podziwiając panoramę Warszawy z trzydziestego piętra Pałacu Kultury.

Warszawa dzień II
Wilanów i Łazienki
Dzień drugi obfitował w liczne atrakcje. Najpierw udaliśmy się do Wilanowa, gdzie podziwialiśmy piękne ogrody i równie piękny pałac Jana III Sobieskiego. Następnie skierowaliśmy się do Łazienek Królewskich. Z okien autokaru w oddali widzieliśmy Świątynię Opatrzności Bożej. W samych Łazienkach czekał na nas Pomnik Józefa Piłsudskiego, jego czarny cadillac, Pomnik Fryderyka Chopina, Pałac na wodzie, Belweder, Teatr na wyspie a nawet okazały paw.

Krakowskie Przedmieście i Stare Miasto
Jak już pisaliśmy, dzień drugi naszej wycieczki obfitował w liczne atrakcje. Po Wilanowie i Łazienkach Królewski przyszedł czas na Krakowskie Przedmieście i jego okolice. Zobaczyliśmy: Pałac Prezydencki, Hotel Bristol, pomnik Adama Mickiewicza, Plac Marszałka Piłsudskiego, Grób Nieznanego Żołnierza oraz Pomnik Ofiar Tragedii Smoleńskiej. Udało nam się również obserwować zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza (ten filmik już wcześniej zamieściliśmy). Akurat tego dnia, czyli 13.04., obchodzi się Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej i z tej okazji wolontariusze w strojach żołnierzy z czasów II wojny światowej rozdawali przypinki z repliką guzików katyńskich. My też je otrzymaliśmy. Następnie swoje kroki skierowaliśmy na Stare Miasto. Po drodze zobaczyliśmy Kościół pw. Świętego Krzyża z sercem Chopina w lewym filarze oraz Katedrę Św. Jana z pochowanym w podziemiach Henrykiem Sienkiewiczem. Na Starym Mieście podziwialiśmy oczywiście Zamek Królewski, Plac zamkowy z kolumną króla Zygmunta, Rynek Starego Miasta, mury miejskie oraz Pomnik Małego Powstańca.

Niespodzianki
Tego dnia nasz nieoceniony przewodnik po mieście cierpliwie słuchał, co byłoby jeszcze spełnieniem naszych marzeń i tak pokierował trasę wycieczki, iż z okien autokaru mogliśmy zobaczyć ważne dla nas miejsca, bo związane z Rudym, Alkiem i Zośką. Zobaczyliśmy wspaniałe Liceum im. Stefana Batorego, którego absolwentami byli chłopcy a także ich kolega, Krzysztof Kamil Baczyński. Jechaliśmy Aleją Szucha i zobaczyliśmy budynek, w którym katowano Rudego, a gdzie obecnie mieści się Mauzoleum Walki i Męczeństwa. Zobaczyliśmy pomnik Kopernika, z którego Alek zimą 1942 r. zdjął płytę z niemieckim napisem. A w drodze na Stare Miasto przewodnik zabrał nas pod Pałac Blanka, gdzie 04 sierpnia 1944 r. zginął Krzysztof Kamil Baczyński. Tego wszystkiego nie było w programie wycieczki, więc bardzo nas to uszczęśliwiło. Zobaczyliśmy też budynek Teatru Narodowego. To jednak nie koniec niespodzianek. Na zakończenie dnia udaliśmy się do Polin - Muzeum Historii Żydów Polskich w dzielnicy Muranów. To również wykraczało poza pierwotny program zwiedzania. Zależało nam jednak na tym, ponieważ nasza wycieczka zbiegła się w czasie z obchodami 80. rocznicy wybuchu powstania w Getcie Warszawskim. Dodatkowo wiązało się to z omawianymi na historii czy języku polskim tematami oraz październikową wycieczką do Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Po zwiedzeniu Muzeum Polin - Muzeum Historii Żydów Polskich przysiedliśmy na moment pod Pomnikiem Bohaterów Getta. I tutaj byliśmy świadkami wyjątkowego wydarzenia, związanego z obchodami 80. rocznicy wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim. Grupka obcokrajowców, młodzieży żydowskiego pochodzenia przybyła, aby oddać hołd swoim bohaterskim przodkom, uczcić ich pamięć.

Warszawa dzień III
Centrum Nauki Kopernik i Stadion Narodowy
Dzień trzeci był ostatnim dniem wycieczki... Zanim udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, przeszliśmy się do ogrodu na tarasach Uniwersytetu Warszawskiego. W samym Centrum Nauki Kopernik korzystaliśmy z multimedialnych stanowisk, poznając tajniki wszechogarniającej nas nauki, cyfryzacji, robotyki i nie tylko. Duże wrażenie zrobił na nas mówiący i ruszający oczami sam Mikołaj Kopernik oraz poruszająca się machina latająca według projektu Leonarda da Vinci (oba filmiki już zamieściliśmy). Następnie przenieśliśmy się na Stadion Narodowy. Uczyniliśmy to, korzystając z kolejnej atrakcji, jaką jest niewątpliwie przejażdżka metrem. Trwała zaledwie parę minut i już byliśmy na miejscu. Dla wielu z nas była to pierwsza w życiu podróż tego typu środkiem transportu. Punkt widokowy Stadionu Narodowego był wyczekiwanym punktem wycieczki nie tylko dla chłopców. Zrobił wrażenie na każdym. I tym punktem zakończyliśmy naszą cudowną wycieczkę. Mamy nadzieję, że na długo pozostanie w naszej pamięci jako wspaniale spędzony wspólnie czas.