2021-11-01

Tematyka kompleksowa zajęć na miesiąc LISTOPAD:
1. Jesienne nastroje
2. Dbamy o zdrowie
3. Moje domowe zwierzątko
4. Urządzenia elektryczne

Do tej pory poznaliśmy:
- litery drukowane, małe i wielkie: „O, o”, „A, a”, „M, m”, „E, e”
- oraz cyfry: 1, 2, 3, 4.
W listopadzie poznamy:
- litery małe i wielkie drukowane: „I, i”, „T, t”, „D, d”, „K, k”
- oraz cyfrę 5.

W ramach Klubu Książki Średniaka w listopadzie poznamy książeczki:
- „Wesołe przedszkole” (autor: Maria Kownacka)
- „Z przygód krasnala Hałabały” (autor: Lucyna Krzemieniecka)

Nasze wiersze:
„Kropelki”
(autor: Marcin Przewoźniak)
Kapu, kap! Kapu, kap!
Kropla woła: – Złap mnie! Złap!
Deszcz szeleści, pada, kapie.
Kto kropelki deszczu złapie?
Kapu, kap! Kapu, kap!
– Ty, kałużo, krople złap!
Łapie krople więc kałuża,
ale tylko się nachmurza.
– Jak mam łapać te kropelki,
gdy zmieniają się w bąbelki?
Jak to dziwnie się odbywa,
wpadła kropla – bąbel pływa!
Kto nauczy wreszcie mnie,
czy złapałam je, czy nie?

Rymowanka: „Pada deszcz …”
(Źródło: „Odkrywam siebie BB+”, MAC Edukacja)
Pada deszcz, pada deszcz,
pada deszcz na dworze.
Stuka, puka, stuka, puka,
straszy kogo może.

Rymowanka: „Gimnastyka …”
(Źródło: „Odkrywam siebie BB+”, MAC Edukacja)
Gimnastyka – ważna sprawa,
dla nas, dzieci, to zabawa.
Ręce w górę, ręce w bok,
krok do przodu, przysiad, skok.
Ręce w górę, ręce w bok,
krok do tyłu, przysiad, skok.

„O dwóch kotkach”
(autor: H. Bechlerowa)
Czarny kotek wlazł na płotek, wąsikami ruszył.
Myje łapki i futerko, ogonek i uszy.
Umył kotek swe futerko i opuścił płotek.
Zaraz po nim na to miejsce wskoczył biały kotek.

Nasze piosenki:
„Jesienny deszcz”
(sł.: S. Karaszewski, muz.: W. Kaleta)
Źródło: „Jesienny deszcz/Piosenka jesienna/MuzyKat”: https://www.youtube.com/watch?v=OVfpvDoguVo

1. Dziś chmurkę nad podwórkiem potargał psotny wiatr,
aż deszcz popłynął ciurkiem i na podwórko spadł.
Ref.: /Hej, pada, pada, pada, pada, pada deszcz.
Jesienny, pada, pada, pada, pada deszcz./x2
2. Deszcz płynie po kominie, wesoło bębni w dach.
W blaszanej dzwoni rynnie i wsiąka w mokry piach.
Ref.: /Hej, pada, pada …/x2
3. Kalosze wnet nałożę, parasol wezmę też,
bo lubię, gdy na dworze jesienny pada deszcz.
Ref.: /Hej, pada, pada …/x2

„Wszystkie dzieci chcą być zdrowe”
Źródło: „Nowe przygody Olka i Ady A+”, MAC Edukacja

1. Kto chce zdrowe ząbki mieć, musi pastą czyścić je.
Kto chce cały czysty być, wodą z mydłem musi się myć.
Ref.: /Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
i wszystkie chcą być grzeczne,
do zabawy wciąż gotowe i bardzo bezpieczne./x2
2. Kto chce zdrowy brzuszek mieć, musi dobre rzeczy jeść.
Kto chce przez ulicę przejść, musi z mamą na pasy wejść.
Ref.: /Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
i wszystkie chcą być grzeczne,
do zabawy wciąż gotowe i bardzo bezpieczne./x2
3. Kto chce bardzo silny być, musi co dzień mleko pić.
Kto chce rosnąć tak jak las, gimnastyką zająć się czas.
Ref.: /Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
i wszystkie chcą być grzeczne,
do zabawy wciąż gotowe i bardzo bezpieczne./x2

„Popatrzcie na jamniczka”
(sł.: Dorota Gellner, muz.: Barbara Kolago)

1. Popatrzcie na jamniczka! Wyturlał się z koszyczka,
zaczaił się na babcię i porwał babci kapcie.
Ref.: /A jak spał, a jak spał, taką grzeczną minę miał./x2
2. Poszarpał chustkę w róże i zrobił dwie kałuże,
i moją nową lalkę zaciągnął pod wersalkę.
Ref.: /A jak spał…/x2
3. A teraz gdzieś ucieka i szczeka, szczeka, szczeka.
Łapiemy więc jamniczka, niech wraca do koszyczka.
Ref.: /Bo jak spał…/x2
4. Pod stołem jest koszyczek, w koszyczku śpi jamniczek,
jamniczek sobie śpi, jak się zbudzi, będzie zły!!!

„Daj mi rączkę”
(sł. i muz.: Danuta i Karol Jagiełło)
(Źródło: „Odkrywam siebie A+”, MAC Edukacja)
1. Daj mi rączkę, dam ci ja, zatańczymy raz i dwa.
/Dookoła na paluszkach, leciuteńko tak jak muszka./x2
2. Teraz nóżką wytupiemy i rączkami wyklaszczemy.
/Jeszcze tylko skoki dwa, dookoła raz i dwa./x2

Zabawy z j. angielskim:
Piosenki:
• “The Sun” (Źródło: “Yellow House English”):
The sun, sun, sun is hot, hot, hot.
I like the sun a lot, lot, lot.
I have, have, have a hat, hat, hat
for the sun, sun, sun like that, that, that!
• “Blow! Wind, blow!” (Źródło: “Yellow House English”):
Blow! Wind, blow! Blow! Wind, blow!
It is windy! It is windy!
Blow! Wind, blow!
• “It is raining!” (Źródło: “Yellow House English”):
/Rain, rain, rain, rain.
It is raining! It is raining!/x2
What can we do?
We can jump, jump, jump
in the rain, rain, rain.
Then we jump, jump, jump
in the rain again!
• “Hello Yellow, Hello Red” (Źródło: “Yellow House English”):
Hello Yellow, Hello Yellow,
Hello Red, Hello Red;
Hello Yellow, Hello Yellow,
Hello Blue, Hello Blue;
Hello Yellow, Hello Yellow,
Hello Red, Hello Red;
Hello Yellow, Hello Yellow,
Hello Blue to you!
• “I can see a Rainbow” (Źródło: “Yellow House English”):
I can see red, red, red,
I can see blue, blue, blue,
I can see yellow, yellow, yellow,
And I can see a rainbow too!
• „How’s The Weather?” – Źródło: „How’s The Weather?/(…)/Super Simple Songs”: https://www.youtube.com/watch?v=KBL5aXSJTlE

• “I like Apples” (Źródło: “Yellow House English”):
I like apples, bom, bom, bom,
You like apples, bom, bom, bom,
He likes apples, bom, bom, bom,
She likes apples, bom, bom, bom.
• “One banana”
One banana, two banana, three banana, four,
five banana, six banana, seven and no more!

Słówka: fruits – owoce:
apple – jabłko, plum – śliwka, banana – banan, orange - pomarańcza

• “My Dog and I” (Źródło: “Yellow House English”):
My Dog and I,
My Dog and I,
My Dog and I,
My Dog and I.

Słówka: pets – zwierzęta domowe:
dog – pies, cat – kot, fish – ryba, bunny - króliczek

 

Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Katowicach